سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برادری با بدکاران، از بزرگ ترین حماقت هاست. [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :16
کل بازدید :89467
تعداد کل یاداشته ها : 63
103/2/1
12:53 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
فرهنگ شیرزادی[34]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

هنگام وارد کردن آدرسها در IE در صورتی که آن آدرس یا آدرسی شبیه به آن از قبل وارد شده باشد به صورت خودکار بقیه ی آدرس ظاهر می شود به این ترتیب ممکن است آدرس هایی که قبلا استفاده کرده اید در دسترس بقیه افراد قرار بگیرد. در اغلب موارد پاک کردن این آدرس ها غیر ممکن به نظر می رسد ولی با ترفند زیر می توانید به راحتی این آدرس ها حذف کنید. پس: 1.برنامه regedit.exe را اجرا کنید. ( در قسمت Run از Start ویندوزتان تایپ کنید regedit.exe و سپس Ok نمائید ) 2.به آدرس HKEY_CURRENT_USER/Software/Microsoft/Internet Explorer/Typed URLs 3.فهرست آدرس ها در اختیار شماست هر کدام را که می یابید حذف کنید


  
  

همانطور که می دانید تمامی فایلهای مشاهده شده در اینترنت در شاخه کمکی اینترنت به نام Temporary Internet Files بر روی کامپیوتر ذخیره میگردد. برای مشاهده این فایلها مسیر زیر را دنبال کنید : Control Panel -> Internet Option -> General سربرگ -> Settings -> View Files حال شاخه کمکی فایلهای اینترنتی باز می شود. در این شاخه می توانید فایلهای Flash Movie را که دارای پسوند SWF هستند بیابید.


  
  
چگونه می توان صدای مودم را قطع نمود ؟
در Windows XP: تنظیم بلندی صدا : Control Panel -> Phone and Modem Options -> Modems سربرگ -> Properties -> Modem سربرگ -> Speaker Volume قطع صدا به طور کامل : ابتدا وارد Control Panel شوید و سپس Network Connections را دابل کلیک کنید . روی Connection که می خواهید با آن به اینترنت متصل شوید راست کلیک کرده و روی Properties کلیک کنید . از پنجره باز شده کلید Configure را بزنید . حال Enable Modem Speaker را غیر فعال کنید . در Windows 98 : Control Panel -> Modems -> Properties -> Speaker Volume توجه داشته باشید که در Windows 98 تغییرات روی Connection بعدی اعمال می شود . پس Connection را پس از انجام عملیات بالا دوباره بسازید

  
  

گاهی اوقات اتفاق می افتد که شما به دلایل مختلفی نیاز به دانستن اطلاعاتی راجع به سیستمتان دارید. در این مواقع داشتن یک مرجع به سیستمتان دارید. در این مواقع داشتن یک مرجع نیبتا کامل براحتی قابل دسترسی باشد موهبت است. ما روشی برای دسترسی به این منبع را به شما ارائه می دهیم . کافی است گزینه Run از منوی start را اجرا کرده و در قسمت Open عبارت Msinfo32 را وارد کنید . پنجره ای در برابرتان ظاهر می شود که شامل بخشهای مختلفی است و اطلاعات کاملی از خلاصه سیستم شما از قبیل نوع پردازنده و میزان حافظه و ... تا اطلاعات کاملی درباره هر کدام از پورتهای سریال موازی و دهها مطلب دیگر


  
  
امروزه برای رایت کردن سی دی، نیازی به نرم افزار جانبی خاصی نداریم، چرا که خود ویندوز می تواند این کار را( البته با محدودیت هایی) انجام دهد. با ویندوز اکس پی، رایت کردن تقریبا مثل کپی کردن است. کافی است فایل های مورد نظر را با ماوس بگیرید و به داخل پنجره درایو سی دی بیندازید. ولی البته نمی توانید مثلا سی دی بوت درست کنید، یا محتوای یک سی دی را به صورت فایل ISO یا image ذخیره کنید. حتی نمی توانید یک فایل بزرگ را بین چند سی دی رایتر شما صرفا یک سی دی رام است، چه دردسرهایی درست می شود. در این مواقع، مجبورید با درستکاری رجیستری، مشکل را برطرف کنید. اگر برای رایت کردن، امکانات پیشرفته تری بخواهید، در حال حاضر دو گزینه پیش رو دارید، برنامه Nero که حالا نسخه 6 آن موجود است، و Roxio Creator7 که در ویندوزهای 98 و ME به Easy CD معروف بود. این برنامه ها چیزی فراتر از صرفا ابزار رایت کردن هستند. مثلا می توانید صوت و تصویر را به MP3 و MPEG-4 تبدیل کنید، نویزهای نوارهای قدیمی را حذف کنید، آلبوم عکس درست کنید، منوهای DVD بسازید، برچسب و جلد سی دی طراحی کنید و خیلی کارهای دیگر که در این مقاله می خواهیم به شما معرفی کنیم.

1- بستن انتهای سی دی
حتما می دانید که اگر انتهای سی دی را نبندید، می توانید باز هم روی آن رایت کنید، منتها فقط کامپیوتر خودتان می تواند تمام فایل های روی سی دی را نشان دهد. بنابراین اگر مثلا فایل های MP3 خود را طی چند مرحله روی سی دی رایت کنید و در پایان سی دی را finalize کنید (اصطلاحا آن را ببندید)،و آن وقت سی دی را داخل یک دستگاه مستقل Player بگذارید، فقط آهنگ هایی که درآخرین Session رایت شده بودند، پخش خواهد شد.
2- رایت کردن در اکس پی
در ویندوز اکس پی، اگر فایل های خود را داخل پنجره سی دی درایو بیندازید، فایل ها رایت می شوند. منتها اگر سی دی شما CD-R باشد نه CD-RW ، عمل رایت بلافاصله صورت نمی گیرد، بلکه فایل ها ابتدا در یک فضای موقت (فولدری در داخل Documents and Setting و تحت عنوان اسم کاربری شما) قرار می گیرند. برای این که عمل رایت واقعا صورت بگیرد، باید روی آیکون درایو سی دی کلیک راست کرده و گزینه Burn these files to disc را انتخاب کنید. خوبی این روش این است که اگر اشتباها فایلی را داخل سی دی بیندازید، فرصت برگشت دارید. خوبی دیگر فایل، یک Session جدید تعریف کنید. در ویندوز اکس پی، multi-Session برای سی دی دیتا، همیشه روشن و برای سی دی صوتی، همیشه خاموش است.
3- کشیدن و انداختن
وقتی با استفاده از پنجره اکسپلورر خود ویندوز اکس پی فایل هایتان را روی سی دی RW رایت می کنید، فرمت دیسک UDF می شود که در اکثر پی سی ها قابل استفاده است، ولی در خیلی از کامپیوترهای Mac نه. فرمت UDF برای تصحیح خطا، یک فضای اضافی را برای خود در نظر می گیرد. با این کار، عملا چیزی در حدود 533 مگابایت روی CD-RW برای شما باقی می ماند. اما در عوض لازم نیست برای هر بار رایت، یک Session جدید تعریف کنید.
4- تراک یا دیسک
هنگام رایت کردن دیسک های multi-session ، درایو قسمت « جدول محتویات» دیسک را باز می کند، فایل ها را روی سی دی می نویسد و سپس با اصلاح جدول محتویات معلوم می کند که هر فایل در کجای دیسک ذخیره شده و کجا پایان می یابد، به این شیوه Track-At-Once می گویند و نگهداری این گونه اطلاعات طبیعتا فضایی را روی دیسک اشغال می کند. روش دیگری به نام Disk-At-Once وجود دارد که کل دیسک را در یک مرحله رایت کرده و ته آن را می بندد. برای دیسک های صوتی باید از این روش استفاده کنید و کسانی که به تکثیر سی دی می پردازند. نیز این روش را انتخاب می کنند. معمولا خود کاربر می تواند تشخیص دهد که کدام روش برایش مناسب تر است. Esay Media Creator بسته به نوع پروژه، به طور خودکار روش مناسب را انتخاب می کند، ولی Nero به کاربر اجازه می دهد خودش روش کار را تعیین کند.
5- نوشتن نام آهنگ ها
اگر بخواهید، می توانید برای سی دی های صوتی نام آهنگ ها را هنگام پخش به نمایش در آورید. برای این منظور، باید از حالت Disk-At-Once استفاده کنید. هرچند برای رایت کردن سی دی صوتی خواه ناخواه مجبورید از این حالت استفاده کنید. نرم افزار رایت شما اطلاعات لازم را از قسمت metadata فایل صوتی برخواهد داشت (درست مثل پخش کننده های MP3 )، اما معمولا می توانید اسامی آهنگ ها و خواننده ها را ویرایش کنید.
6- معاینه داده ها
همیشه بعد از رایت ، دیسک خود را کنترل کنید. مقایسه بیت به بیت زمان می برد، اما این تنها راهی است که می توانید از صحت رایت اطمینان حاصل کنید. برای دیسک های مهم حتی بهتر است به کمک برنامه هایی چون CD-DVD Speed ( که در Nero 6 موجود است)، وجود خطاهای احتمالی را بررسی کنید، هنگام پخش آهنگ ها، درایو سعی می کند با استفاده از داده های تکراری از پس خطاهای ناشی از گرد و غبار یا خش برآید. اما هرچه این خطاها از همان اول کمتر باشند، بهتر است.
7- گرفتن تصویر سی دی
ابزار داخلی رایت سی دی در ویندوز اکس پی نمی تواند کپی سی دی به سی دی انجام دهد یا از کل یک سی دی image بگیرد. ولی در نرم افزار رایگان ISO Recorder Power Toy می تواند این دو کار را انجام دهد. اگر سرویس پک دو ویندوز اکس پی را نصب کرده اید، از نسخه بتای این نرم افزار استفاده کنید. در غیر این صورت نسخه اصلی را دانلود و نصب کنید. برای گرفتن تصویر از سی دی، کافی است روی آیکون درایو سی دی در My Computer کلیک راست کنید و گزینه Create lmage from CD انتخاب نمایید. برای رایت کردن فایل تصویر روی سی دی هم کافی است روی فایل، کلیک راست کرده و گزینه Copy image to CD را بزنید. با این برنامه نمی توانید سی دی های صوتی، تصویری یا قفل شده را کپی کنید.
8- رایت کردن فرمایشی
اگر بخواهید تعدادی فایل مشخص را به صورت سری رایت کنید با خط فرمان کار سریع تر انجام می شود تا ماوس، برای این منظور، از Creata CD استفاده کنید. این برنامه می تواند از طریق خط فرمان داسی، روی سی دی رایت کند. با یک فایل Batch ساده، می توانید Windows Backup را به اجرا در آورده و فایل ها را روی سی دی رایت کنید.
9- تبدیل فرمت ها به یکدیگر
اگر به سی دی رایت کردن عادت کرده اید، شاید حوصله نکنید که زمان رایت خیلی طول بکشد. ولی صبور باشید. اگر می خواهید فیلمی را که در کامپیوترتان ویرایش کرده اید، روی DVD رایت شود و در تلویزیون قابل مشاهده باشد، باید صبر کنید تا به فرمت MPEG-2 تبدیل شود. این تبدیل معمولا به طور خودکار هنگام رایت کردن انجام می شود. ولی زیاد طول می کشد. خود عمل رایت در عرض چند دقیقه و خیلی زود تمام می شود. DVD+R کمی سریعتر از DVD+R است، و نوشتن روی DVD های قابل رایت مجدد، در حدود یک ربع طول می کشد.
10- فضای لازم برای تبدیل
هنگام رایت فایل های تصویری روی سی دی، فایل تبدیلی به طور موقت روی هارددیسک ذخیره شده و در پایان رایت، به طور خودکار حذف می شود. بنابراین باید به اندازه کافی فضای خالی روی دیسک داشته باشید. زیاد فرق نمی کند AVL داشته باشید یا MREG یا هر چیز دیگر، سایز فایل نهایی MPEG-2 برای همه این ها تقریبا یکسانخواهد شد.

 


  
  

فارسی کردن منوی استارت

قبل از شروع توجه داشته باشید که تغییرات زیر مختص ویندوز XP با منوی پیش فرض است و چنانچه منوی خود را به حالت Classic تغییر داده اید حتما باید دوباره به حالت پیش فرض باز گردید تا بتوانید از نتیجه موارد مطرح شده در زیر استفاده کنید.


با پشتیبانی ویندوز 2000 و XP از امکانات فارسی بخصوص در زمینه نوشتن متن فارسی با Unicode کمتر شاهد عرضه ویندوزهای دست کاری شده هستیم و همه از همین نسخه های نسبتا سالم ( کاری به Crack شدنشون نداشته باشیم!) استفاده میکنند.


اگر شما امکان فارسی نویسی ویندوز XP را مطابق آنچه در قبل توضیح دادم فعال کرده باشید میتواید به راحتی خیلی از شمایلها و اعلانها ویندوز را به فارسی تبدیل کنید.


بسیاری از شمایلها به راحتی با انتخاب آنها و زدن کلید F2 و نوشتن یک متن فارسی درون آن به فارسی تبدیل میشوند مانند : My Computer، My Documents، My Network Places


برای تغییر این مقادیر از Registry هم میتوان استفاده کرد که راه پیچیده تری است ولی گزینه مناسبی برای برنامه نویسان است و همچنین این امکان را برای شما فراهم میکند تا تغییرات را در یک فایل قرار دهید و با اجرای آن تمام تغییرات به یکباره به سیستم اعمال شود.


تغییر بعضی از شمایلها نظیر Recycle Bin و گزینه های موجود در Start Menu به این راحتی نیست و باید حتماً از Registry این کار انجام شود.

البته من این کار رو برای شما أسان تر کردم یعنی شما با دانلود این فایل و اجرای آن تمام تغیرات رجیستری را انجام دادید.
این فایل رو میتونید از این جا دانلود کنید.

برای پیدا کردن مسیر رجیستری به دستور زیر عمل کنید:


1- regedit را در خط فرمان اجرا کنید (Start>Run)


2- کلید زیر را از HKEY_CLASSES_ROOTCLSID پیدا کنید:


{2559a1f0-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}

توجه: فراموش نشود منوی استارت شما نباید در حالت Clasic باشد.


  
  

حتما شما هم تا کنون بارها با این هشدار ویندوز ( Low Disk Space Message ) مبنی بر اینکه فضای درایو مثلا E شما پر شده است و باید مقداری از آن را خالی کنید، مواجه شده اید. پیامی که در صورت پربودن فضای هارد دیسک شما، هر از چند گاهی برای درایو های مختلف ظاهر می شود و شما مجبورید که با کلیک بر روی آن، به عبارتی آن را Cancel نمایید. در این ترفند رجیستری قصد داریم، ارسال هشدار را متوقف نماییم تا دیگر در حین کار با کامپیوتر مزاحم کارمان نشود. در ابتدا با کلیک بر روی منوی Start و انتخاب گزینه Run ... و وارد کردن عبارت Regedit ، وارد محیط رجیستری شوید. ( در ابتدا و قبل از دست بردن در رجیستری یک Back Up از آن بگیرید تا در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی از نسخه Back Up استفاده کنید. ) حال به دقت آدرس زیر را پیگیری کنید. HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Policies \ Explorer سپس در پنجره سمت راست، کلیک راست نموده و New DWORD value را برگزینید. سپس اسم آن را به طور دقیق NoLowDiskSpaceChecks قرار دهید. حال دوبار بر روی آن کلیک کنید و در قسمت value data عدد 1 را وارد کنید و Ok را بزنید. (برای فعال کردن دوباره این خاصیت یعنی ارسال هشدار به علت کمبود فضای هارد دیسک، عدد صفر را در این قسمت وارد کنید) کار تمام است، Logoff نموده و یکبار دستگاه را Reboot نمایید. مطمئن باشید دیگر آن پیام اعصاب خورد کن، مزاحم کار شما نخواهد شد.


  
  

شاید تا بحال با نرم افزارهای دیگری این کار را انجام می دادید ولی در حقیقت با خود مدیا پلیر ویندوز نیز می توان عکس گرفت. برای این کار کافیست در حین پخش فیلم کلیدهای Ctrl +I را بزنید. پنجره ذخیره تصویر باز می شود.حالا می توانید تصویر گرفته شده را ذخیره کنید.


  
  

عمل استارت در ویندوز XP ، سریعتر از سیستم عاملهایی است که تا کنون با آنها کار کرده اید. مدت زمان برگشت از حالت Standby هم با سرعت بیشتری انجام می پذیرد. اما اینکه آیا می شود باز هم سریعتر از این عمل کرد، مطلبی است که ما می خواهیم به کمک یک ابزار کم حجم نرم افزاری از سایت تولیدات میکروسافت به شما نشان دهیم. نام این نرم افزار که برای بهینه کردن و سرعت بخشیدن به استارت در ویندوز XP طراحی شده، BootVis است که به عنوان یک ابزار برای تجزیه و تحلیل بالا آمدن سیستم (Boot)عمل می کند. این تسهیلات ارائه شده به صورت download رایگان، برای جستجوی خطا در سیستم و افزایش سرعت عمل بالا آمدن در نظر گرفته شده است. شما می توانید تمام امکانات استارت را در ویندوز XP تجزیه و تحلیل و بهینه کنید. پس از عمل بهینه سازی، بالا آمدن سیستم به طور معمول زودتر انجام می شود. پس از download کردن این برنامه، آن را به دلخواه خود در یک پوشه ذخیره کنید. سپس فایل BootVis.exe را ( با دو بار کلیک روی آن ) اجرا کنید. پنجره برنامه ای مشابه Explorer ، باز می شود که سمت راست آن خالی است. حال اگر در سطر منوها روی “Trace” کلیک کنید، انتخابی شامل شش option را در مقابل خود خواهید یافت. ترتیب اجرای تک تک option هایی که توسط BootVis جهت بهینه کردن بالا آمدن سیستم در اختیار قرار گذاشته شده، بسیار مهم است. پس از استارت مجدد، BootVis شروع به کار می کند. تا زمانی که BootVis نتیجه تجزیه و تحلیل خود را نشان نداده است، هیچ کاری انجام ندهید. توجه داشته باشید که این عمل چند دقیقه ای طول خواهد کشید.


  
  

ویندوز XP این امکان را به شما میدهد که با چند کلیک در برنامه System Restore زمان را به عقب برگردانید. ویندوز هر روز و بعد از هر اقدام مهمی که انجام میدهید، تصویری از تصویری از تنظیمات کامپیوتر را در دیسک سخت ذخیره می کند. حال اگر کامپیوتر شما رفتار عجیب و نا خوشایندی از خود نشان داد، System Restore را به حافظه منتقل و آخرین روزی که کامپیوتر شما خوب کار میکرد را کلیک کنیدتا ویندوز از نظر زمانی به عقب برگردد و کامپیوتر شما را به تنظیمات آن زمان برگرداند. نحوه اینکار در زیر آمده است:

1- مطابق تصویر زیر برنامه System Restore را اجرا نمایید از مسیر :
Start Menu \ All Programs \ Accessories \ System Tools \ System Restore

2- Restore My Computer to an Earlier Time را کلیک کنید :

3- تاریخی را که کامپیوتر شما در آن خوب کار میکرد را کلیک کنید و سپس Next را کلیک کنید:

4- مطمئن شوید همه فایلهای باز را ذخیره کرده اید و سپس Next را کلیک کنید.

نکته: بعد از اینکار کامپیوتر شما به صورت خودکار یکبار رستارت خواهد شد تا عملیات لازم را انجام دهد.

نکته دو: اگر ویندوز شما در حال حاضر خوب کار میکند میتوانید یک Restor Point بسازید تا اگر در آیند کامپیوتر شما به مشکلی بر خورد کرد بتوانید به نقطه مورد نظر دسترسی داشته باشید برای اینکار همه موارد با توضیحات قبل یکی است و فقط به جای مورد 2 :Restore My Computer to an Earlier Time گزینه : Create a restore point را کلیک نمایید و در صفحه بعد نام انتخابی خود را وارد نمایید.

  
  
   1   2      >