سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل دفتر دیده است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :16
کل بازدید :89455
تعداد کل یاداشته ها : 63
103/2/1
1:2 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
فرهنگ شیرزادی[34]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

اطلاعاتی در رابطه با HARD DISK   و مشخصات آن:

تو صنعت هارددرایو، یه مگابایت رو بدون دقت خاصی، یه میلیون بایت تعریف می کنن در حالی که عدد فنی دقیق اون 1048576 بایته . لابد می پرسید ، دونستن این مطلب چه سودی برای شما داره . فرض کنین که یک درایو 75 گیگابایتی خریدید، حالا اگه یه مگابایت رو 1048576 بایت بدونید ، هارددرایو 75 گیگابایتی شما احتمالا در حدود72 گیگابایت می شه با این همه چون هیچ وقت از تموم فضای هارددیسکتون استفاده نمی کنین ، چندان متوجه این موضوع نمی شوید .
زمان جستوجو :(
Seek Time)
این زمان برحسب میلی ثانیه اندازه گیری و معمولا به طور میانگین بیان می شه . زمان جستوجو مشخص می کنه که چه مدت زمان طول می کشه تا هد خوندن درایو بر روی پلترها صفحه های داخل هارددرایو و محل اصلی ذخیره اطلاعات عقب و جلو رفته و اطلاعات درایو رو خونده یا ذخیره کنه . این زمان عامل مهمی تو تعیین سرعت عملکرد هارددرایوه البته اکثر هارددیسکهای پیشرفته که به درایوهای 7200 دور تو دقیقه ای (
rpm) مجهز هستند ، زمان جستوجوی مشابه هم دارند .زمان جست و جوی همه ی اونها تو محدوده زمانی 9 میلی ثانیه قرار داشته و اختلاف زمان جست وجوی 8/5 میلی ثانیه و9میلی ثانیه قابل چشم پوشیه . تا زمانی که از یک هارددیسک فوق العاده سریع با زمان جست وجوی 5 میلی ثانیه سرعت اغلب هارددرایوهای Seagate X15 استفاده نکنین ، هرگز متوجه تفاوت محسوس بین این هارددیسکها نمی شید .

حجم بافر :(Buffer Size)

بخشی از حافظه اصلی یا حافظه پنهان (Cache) که برای ذخیره اطلاعات تازه خونده شده یا ذخیره موقت داده هایی که در حال نوشته شدن روی دیسک هستند ، مورد استفاده قرار می گیره .یه  بافر 2 مگابایتی مطمئنا از یک بافر 512 کیلوبایتی کارآمدتره اما کاهش مراجعات مکرر به هارددیسک که سبب کاهش سرعت می شه ، این اختلاف را حقیقتا بی اهمیت می کنه . شما قطعا خواهان درایوی بدون بافر نیستید، اما اکثر مردم متوجه نمی شن که با افزایش حجم بافر به بیش از 512 کیلوبایت، چه کارایی ویژه ای بدست می آید .گرچه در زمان کار سرورها بافرهایی با حجم بالا موثر هستند و به کار می روند .

رابط :(Interface)

هیچ وقت فریب برچسبهایی با مضمون سرعت انتقال 100 مگابایت در ثانیه را نخورید چون یه درایو ATA/100درحقیقت می تونه انتقالهایی با سرعت 100 مگابایت در ثانیه رو مدیریت کنه و شما هرگز حین کار عملی با اون ، چنین سرعتی رو تجربه نمی کنید . مشکل اینجاست که سیستم درونی حتی سریعترین هارددرایوهای IDE توانایی انتقال داده ها با چنین سرعتی رو ندارن .

درحقیقت هیچ کدوم  از  درایوهای  ATA/100 موجود تو بازار، در اوج عملیات خود حتی به سرعت انتقال 50 مگابایت در ثانیه هم نمی رسن . این حرف به این معنا نیست که شما نباید رابط  ATA/100 بخرید، چرا که گذشته از تمام این حرفها، این فناوری، سریعترین فناوری موجوده . شما می بایست همواره از مادربوردهایی که از  ATA/100پشتیبانی می کنند، استفاده کنید چون تا زمان از رده خارج شدن درایوهای  IDEنسبتا قدیمی به این پشتیبانی، نیاز دارید.

اکنون به توضیح مشخصاتی می پردازیم که اگه عامل سرعت برای شما پراهمیته ، کاربردی و راه گشا خواهند بود

سرعت چرخش محور :(Spindle Speed)

این مقدار، سرعت گردش پلترهای دیسک رو که به یه محور یا دسته متصل می شن بیان می کنه و با واحد دور در دقیقه  (rpm) اندازه گیری می شه . سرعت اکثر هارددرایوهای موجود، در محدوده 5400rpm تا15000  rpmو  با کارایی متوسط یک درایو IDE با سرعت چرخش 7200rpm است . سرعت چرخش محور درایو و تراکم ناحیه ای ، از مهمترین ویژگیهایی هستن که باید اونا رو بدونید چرا که ترکیب این دو، شکل دهنده مشخصه های اصلی درایو هستن .سرعت چرخش بالاتر، معمولا و نه همیشه باعث عملکرد سریعتر درایو می شود . به عبارتی در یک زمان معین، درایوی با سرعت چرخش بالا و تراکم ناحیه ای پایین، دارای خروجی و توان کمتری نسبت به درایوی با سرعت چرخش پایین و تراکم ناحیه ای بالا در بعضی موارده . طبق ویژگیهای مقرر و معین مدلهای فعلی تحت فروش، شما می بایست همواره یک درایو  7200rpm را در مقابل  5400rpm انتخاب کنید .

تراکم ناحیه ای :(Areal Density)

این عدد، مقدار داده قابل ذخیره روی یک اینچ مربع از سطح مغناطیسی پلتر را معین می کنه . هرچه که شما داده ها را نزدیکتر به هم قرار دهید، تراکم ناحیه ای بیشتری دارید .تراکم ناحیه ای معمولا با واحد گیگابیت در اینچ مربع بیان می شه تراکمهای بالاتر معمولا نشاندهنده  درایوهای سریعتر هستن. برای مثال، چنانچه تراکم ناحیه ای پلتردیسک را دو برابر کنید، هد درایو به منظور خواندن یا نوشتن یک مقدار داده یکسان روی پلتر، به تنها نصف حرکت حالت قبل احتیاج داره .افزایش تراکم ناحیه ای باعث کاهش حجم ظاهری پلتر درایو می شود که آن هم به نوع خود، سبب افزایش بازدهی در جای دیگر، فرضا صرفه جویی در مصرف برق می شه   .

نرخ انتقال مستمریا منظم :(Sustained Transfer Rate)

این نرخ بیان می کنه که هارددرایو با چه سرعتی می تونه یک فایل پیوسته رو سرویس دهی کنه و معمولا بر حسب گیگابایت در ثانیه بیان می شه . نرخ انتقال مستمر داده ، جزو مهمترین ویژگیهای هارددرایو محسوب می شه اما اغلب می شه به صورت غلط ارائه شه . نرخ انتقال مستمر، سرعت هارددرایو رو در انتقال یک فایل حجیم که به طور منظم و پشت سرهم روی سکتورهای دیسک قرار گرفته ، مشخص می کند اما چنانچه شما اغلب با فایلهای کوچکتری که در سراسر دیسک پراکنده هستن ، کار می کنین ، زمان جست وجو ویژگی کاربردی تر و مهمتری است .


91/7/8::: 12:18 ص